Av ulike grunner kan du som alt har fått tildelt brukstid på en ressurs, ha behov for å kansellere eller avbestille denne. For å unngå at du risikerer å bli fakturert for ubrukt tid (som er aktuelt hos noen kommuner), og ikke minst gjøre ressursen tilgjengelig for andre leietakere, så må du melde fra om at du ikke trenger å leie/låne ressursen likevel på aktuelt tidspunkt.

For å avbestille/kansellere en enkeltbooking gjør du følgende:

  1. Finn aktuell søknad/booking på en av disse måtene (metode 3 er enklest om du ikke finner aktuelle e-poster):.
    1. Finn fram en av e-postene du fikk når du mottok bekreftelse på at søknaden er mottatt.
    2. Du kan også bruke lenken som ligger i e-posten som bekrefter at bookingen er godkjent og at du har fått leie/låne ressursen.
    3. Nederst til høgre på forsiden av Aktiv kommune kan du trykke på «Min side» (logg på via ID-porten), og under arkfanen «Søknader» vil du finne aktuell søkand.
  2. (Når du klikker på lenken i e-posten, blir du sendt direkte til søknaden din. Du må bekrefte identiteten din via ID-porten-pålogging)
  3. (I søknaden:) Legg til en kommentar om at du ønsker å kansellere/avbestille bookingen din. Husk å trykke «Lagre» kommentaren.
  4. Saksbehandler vil motta kommentaren din og vil sørge for å slette bookingen i systemet. Dette gjøres ved at saksbehandler avslår søknaden din.
  5. Når bookingen er kansellert/slettet, så vil du motta en e-post som forteller at bookingen din er avslått.

Bookingen din er dermed slettet, og andre kan leie ressursen på det aktuelle tidspunktet.

Kategorier: Innbygger