Opprette og endre bruker
Superbruker/ Administrator kan opprette ny bruker eller endre opplysninger om eksisterende brukere ved å velge kommandoen:
ADMINISTRASJON -> ADMIN -> ADMINISTRERE BRUKERE
Skjermbildet som dukker opp ser slik ut (liste over brukere):
Her kan du vise, endre eller gjøre eksisterende bruker inaktiv. Når en saksbehandler eller superbruker ikke lenger skal ha tilgang til systemet, så anbefales det å gjøre brukeren inaktiv heller enn å slette brukeren. Da vil man kunne beholde historikk om saksbehandlingen.
Legge til ny bruker i Aktiv kommune
For å legge til ny bruker (saksbehandler eller superbruker) , velger du kommandoen:
ADMINISTRASJON -> ADMIN -> ADMINISTRERE BRUKERE
Og klikker på


Feltnavn | Hva fylles ut |
---|---|
Brukernavn: | Organisasjoner og privatpersoner anbefales å bruke sin e-postadresse som brukernavn. For saksbehandlere og superbrukere (ansatte i kommunen) anbefales det at disse får tildelt som kommunale bruker-ID også som brukernavn. Det skal på litt sikt bli mulig å knytte Singel Sign On (SSO) på løsningen for de kommuner som har dette. |
Fornavn: | Fornavn på brukeren. |
Etternavn: | Etternavn på brukeren. |
Passord: | Passord brukeren skal bruke ved innlogging på siden. |
Skriv inn passord igjen: | Gjenta passord. |
Kontakt: | (brukes ikke) |
Kan bytte passord: | Fjern haken dersom bruker ikke selv skal kunne bytte passord |
Anonym bruker (vises ikke i sesjonslisten): | Hak av om bruker skal være anonym |
Utløpsdato: | Når brukeren ikke lengre skal ha tilgang. Denne er satt til «aldri» som standard. |
Kvote: | Kvote for hvor store filer brukeren kan laste opp. |
Arkfanen «Applikasjoner» trenger normalt ikke brukes så lenge brukeren er tilknyttet minst en brukergruppe under arkfanen «Grupper»Når du har fylt inn den informasjonen som skal inn, klikker du på

Begrenset tilgang til Aktiv kommune
De tre rollene Saksbehandler, Superbruker (Systemadministrator) i Aktiv kommune har med noen unntak følgende rettigheter:
- Superbruker (systemadministrator) – Tilgang til å opprette nye, deaktivere/slette nesten alle typer
elementer
i Aktiv kommune - Saksbehandler – Normalt kun tilgang til å endre på bookingelementer i Aktiv kommune.
Eksempel på elementer
er; områder, bydeler, eiendommer, bygg, ressursgrupper, utleieobjekter (ressurser), organisasjoner, samt alle bookingelementer
Eksempel på bookingelementer er: ressursgrupper (bygg/anlegg), utleieobjekter (ressurser), organisasjoner , delegater
Saksbehandlere kan opprette nye organisasjoner, sende e-post, håndtere søknader og rapportere. For at en saksbehandler skal kunne administrere bygg, sesonger, ukeplaner, faktura og så videre, så må det gis utvidet rettighet (fortrinnsvis som «Superbruker» eller unntaksvis som «Systemadministrator»).
Gjennom kommandoen:
BYGG / ANLEGG => RESSURSER OG SESONGER => RETTIGHETER
Inaktivering av bruker
Brukere skal generelt ikke slettes fra systemet, men settes som inaktiv dersom de ikke lengre skal ha tilgang til systemet (Dette skjer fordi man må ta vare på historikk/logger i systemet). For å inaktivere en bruker velger du kommandoen:
ADMINISTRASJON => ADMIN => ADMINISTRERE BRUKERESøk opp aktuell bruker, og klikk deretter på Rediger for den aktuelle brukeren.
På det nye skjermbildet tar du vekk haken (punkt 2 i bildet under) for Bruker er aktiv

Klikk så på:

Brukergrupper
Første gang administrator logger seg på løsningen, bør det opprettes minst en gruppe for å gi brukere tilgang til Aktiv kommune på gruppenivå. Da er det mulig å gi tilgang ved at bruker blir meldt inn i en brukergruppe (saksbehandler, superbruker eller systemadministrator) heller enn å gi enkelttilganger til en ny bruker under arkfanen «Applikasjoner». Du gir en bruker tilgang til grupper via kommandoen: ADMINISTRASJON => ADMIN => ADMINISTRERE GRUPPER.NB! Selv om det (teknisk sett) er mulig for superbruker å gjøre det, så bør det ikke opprettes egne brukergrupper i din kommune utenom de grupper som systemet leveres med. Er det likevel aktuelt, ta kontakt med Stavanger kommune i forkant.